Úpadek tradiční domácí kuchyně si většinou spojujeme s několika posledními desetiletími a s masivním nástupem polotovarů do obchodů a pochopitelně na talíře. Jsem poslední, kdo bude obhajovat šlichty vzniklé průmyslovými laboratořemi před zemědělskými výpěstky.
Zároveň nejsem příznivcem černobílých pohádek, ve kterých se co pět let mění záporní a kladní hrdinové jak fusekle.
Nejčastěji zmiňované produkty totiž nejsou vůbec výmyslem moderní doby.
Například bujón v kostce je vynálezem z poloviny devatenáctého století. Jmenoval se sice Liebigův masný extrakt, ale to nic nemění na faktu, že je s námi více jak 150 let.
Jen o třináct let mladší je ztužený tuk.
Ano, margarín se „narodil“ roku 1869.
Francouzský chemik Hippolyte Mége-Mouriés připravil na základě zadání císaře Napoleona 111 první margarín.
V té době sužoval zemi nedostatek másla.
Císařovým úmyslem nebylo zrovna nakrmit masy hladovějících občanů jako spíš hladové vojsko.
Mége-Mouriés rozdělil hovězí lůj krystalizací na dvě frakce.
Kapalnější, která je velmi podobná mléčnému tuku, intenzívně promíchal s mlékem při tělesné teplotě krávy a výsledný produkt podobný smetaně zchladil ledovou vodou.
K výrobě byly použity i extrakty z vepřových žaludků a kravského vemene.
Snad proto se podařilo vyvinout výrobek, který svou chutí, vůní i konzistencí nejvíce připomínal máslo. I když pořád ještě na hony vzdáleně.
Kapénky tuku připomínali perlu, v řečtině margarités, a byl na světě i název.
I přes silné přesvědčení o unikátnosti vynálezu se tehdy Mége Muriésovi nepodařilo na margarínu zbohatnout.
Svůj podnik odprodal obchodníkům s máslem. Margarín si dál razil cestu Evropou, ale oceán se mu překročit nepodařilo.
Přeci jen máslo je máslo a lobby jsou lobby.
Když chemici objevili proces takzvané hydrogenace a začali ztužovat rostlinné tuky v laboratořích bez vemínek a žaludků, nastoupil margarín svou další voňavější a úspěšnější etapu a nakonec prorazil i ve spojených státech.
Přesto všechno byly náklady na jeho výrobu relativně vysoké, a proto nemohlo být ani řeči o nějaké margarínové revoluci či spáse hladovějících mas.
I tak ale pomalu postupoval pokrok v jeho výrobě a stával se chutnějším, voňavějším a stravitelnějším.
Zasáhla první světová válka.
Hladové armády i obyvatelstvo trpící vleklou hospodářskou krizí byly znamením doby. Německo mělo v té době rozvinutý a vyspělý chemický průmysl. Margarín se stal běžnou součástí studené kuchyně, lidé si zvykli.
Roku 1930 se mezi margarínové velmoci připojil i Sovětský svaz, kde byl hlad sice tajným leč velmi naléhavým tématem. Vznikl Moskevský margarínový závod. Ten byl v devadesátých letech odprodán společnosti Unilever stejně jako některé další podniky po celém světě.
Tato společnost je výrobce margarínu od roku 1878!
A byla mezi prvními.
Na předních příčkách stojí dodnes.
Další válka, následná krize…svět hladověl.
Nejen zbrojní průmysl, ale i potravinářsko-chemický zažíval boom.
K našemu užitku, či snad škodě?
Těžko říct.
V té době byly na výrobu a vývoj stále dokonalejšího margarínu vydávány státní i soukromé prostředky v dosud nevídaném objemu.
Ne, nebudu soudcem mnohaletého sporu.
V průběhu let se škodlivé chemické reakce odbourávaly, technologie se vylepšovala, margarín se začal obohacovat vitamíny, byl objeven význam škodlivých transmastných kyselin a jejich izomerů a moudré hlavy snížily jejich obsah v margarínu.
Chuť a vůně se ještě víc přiblížila máslu a oproti němu se margarín především dobře roztírá ihned po vyjmutí z chladničky.
Přemnožené lidstvo pomalu vyjídá planetu a každý třetí člověk trpí hlady.
Zemědělství se plácá někde mezi dotacemi a přebujelým importem.
Na druhou stranu, máslo je máslo.
S obsahem přirozených prospěšných látek je produktem chovatelství a mlékárenského průmyslu. Voní jako samo nebe a dokáže povýšit krajíc chleba na božskou manu.
A taky se po něm kyne a bez tuku ho prostě neuděláte.
Dva nesmiřitelné tábory včele s dietology dodnes marně hledají odpověď, zda je lepší to či ono, jak je to s cholesterolem i s těmi kyselinami. Stejně rychle jako móda na přehlídkových molech se mění názory a kladné role v tomhle příběhu.
Příběh margarínu vypráví 150 let historie lidstva.
Vychvalovaný i zatracovaný. Byly do něj vkládány naděje i peněžní prostředky. Margarín se stal symbolem nejen moderního potravinářství a jeho hlavních otázek. Stal se především symbolem civilizace a jejího směřování.
Hladu ve stínu pokroku.
Politickým kolbištěm na krajíci chleba.
Však máme i Mezinárodní a evropskou margarínovou asociaci s jejich českou pododnoží. No řekněte, která jiná potravina to má.
Sama za sebe mám radši máslo.
Kalorické, mastné, voňavé a chutné. Margarín však pro mne nejsou jen hloupé slogany z reklam. Je to zrcadlo novodobé historie.
U snídaně si tak mohu jen přát, aby lepší a lepší margarín vznikal skutečně jen z touhy výrobce po zisku nikoliv z politického tlaku poválečné hospodářské krize nakrmit opět hladovějící masy ať už kdekoliv na světě.
ToraToraTora
[sexy_author_bio]
Článek pro vás napsala:

-
Má ráda humor, život a kombinaci obojího. Miluje východ slunce a palačinky. Nesnáší formuláře, duševní malost a jogurt k snídani.
Ráda by se osobně setkala s Kopčemem a Veverčákem.„Neměli ponětí, jak se zeměkoule koulí, ale měli super fígly na mamuty.Jeden nikdy neví“.
Tyhle taky napsala:
Dům a Byt18.06.2019O šípkových růžích
Tělo13.06.2019Nic vás tak neochladí jako to, co vás zahřeje
Společnost08.06.2019Všechny vůně léta
Rodina a Drobotina24.05.2019Záhady kolem nás