Anotace 30
Společnost

Brutální očkovací kampaň: Účel a prostředky

0 Shares

“Účel světí prostředky,” říká se. Ale světí je opravdu? Dá se vzít zlý čin a použít ho k páchání dobra? Na hraně této etiky se pohybuje mnoho filmů, předkládající divákům kontroverze k zamyšlení. Ospravedlňuje poškození jednoho to, že (možná) bude zachráněn někdo jiný?

Etika reklamy a kampaní

kampan2

Chcete přesvědčit své publikum o něčem, co považujete za nesmírně důležité. Co uděláte? Pokud jste necitelní a nemáte úctu k lidské důstojnosti, neuděláte rok nic a potom spustíte “brutální kampaň”. Lidem, kteří se nechtěli očkovat (a všem ostatním, očkovaným i těm, kteří z nějakého důvodu očkováni být nemohou), předložíte fotky polonahých utrápených i zemřelých pacientů.

Fotky včera zveřejněné na stránkách iRozhlasu mne znechutily.

Nemyslím si, že by takto vedená kampaň byla účinná. A i kdyby ano, kde je úcta k zesnulým? Kde je soucit a soustrast k rodinám a přátelům? Napadlo někoho, že část populace, a to nejen seniorů, je epidemií již rok vyděšená? Lidé, kteří se očkovali, chrání se, jak je v jejich silách, a možná i bojují s psychickými nemocemi vyvolanými měsíce vyvolaným stresem? I oni tuto kampaň uvidí. Jaký dopad bude mít na ně?

 

Nemyslím si, že kampaň moc “antivaxerů” přesvědčí. A i kdyby ano, nedala by se udělat stejně účinná, ale šetrnější ke zbytku populace i antivaxerům samotným?

Základní zásady reklamní praxe

Pokud sami zadavatelé této “reklamy” na očkování nejsou schopni empatie k zesnulým a jejich rodinám, ani k těm, koho údajně chtějí ochránit, pak by měla vnímat nevhodnost takové kampaně reklamní agentura nebo poradci, kteří pro zadavatele pracují.

Ostatně etika reklamy není žádný nový výmysl, máme zde již roky Radu pro reklamu, která dohlíží nad tím, aby reklamní počiny všeho druhu nebyly za hranou, nebo-li v rozporu s dobrými mravy.

Dovolím si citovat z Kodexu reklamy vydaného Radou pro reklamu:

“VŠEOBECNÉ ZÁSADY REKLAMNÍ PRAXE

 Slušnost reklamy 

Reklama nesmí obsahovat tvrzení a vizuální prezentace, které by porušovaly hrubým způsobem normy slušnosti a mravnosti obecně přijímané těmi, u nichž je pravděpodobné, že je reklama zasáhne. Zejména prezentace lidského těla musí být uskutečňována s plným zvážením jejího dopadu na všechny typy čtenářů a diváků. Porušení Kodexu budou posuzována s ohledem na celkový kontext, vztah reklamy k produktu, zvolenou cílovou skupinu a použitá média.

Reklama nesmí zejména obsahovat prvky snižující lidskou důstojnost.”

Nová vládní kampaň v mých očích tyto základní požadavky jaksi nesplňuje.

ver

Pozn.red. My jsme exponované části fotografií upravili. Kampaň však s úpravou nepočítá.  Zdroj: Nová kampaň – Český rozhlas

Očkování pomáhá zvládnout epidemii a je žádoucí, aby se očkovali ti z nás, kteří mohou, a pomohli tak mimo jiné chránit i ty, kdo se očkovat nemohou. Ostatně epidemii pomáhá zvládnout i testování, nošení roušek a ohleduplnost k ostatním lidem kolem nás. Místo hysterie a neetických drakonických výkřiků by bylo vhodné vysvětlovat, předkládat fakta a pozitivně motivovat, znovu a znovu.

Ráda bych se vzbudila a zjistila, že zprávy o neetické kampani byly jen hoax…

Milá Míla

(Milá Míla) – Vodnář
Má ráda vodu a hory a obvykle je myšlenkami jinde, než tělem.
Zvoňte dlouze! Příroda léčí a knihy jsou kamarádi, kteří mají vždycky čas. Když je smutná, šije a fotí.
Hrozně ráda by mluvila s Terry Pratchettem, ale ten si už povídá s Janem Kantůrkem. Kéž bych je mohla slyšet.
Hodnocení k článku

Subscribe
Upozornit na
7 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Bosorka
Bosorka (@bosorka)
17 dní před

Celý den sleduji reakce na tuto akci a celý den přemýšlím jestli reagovat. A přemýšlím, jestli na těch fotkách není někdo z mých blízkých. Přemýšlím o mojí poslední narkóze. Na ARO/JIP se pořizují takovéto fotky? Tohle tam klientům hrozí? Nerozumím zprávám v médiích…Souhlas-nesouhlas zúčastněných – ty fotky si pak někdo koupí? Cituji Seznam zprávy: “Podle registru smluv je ministerstvo koupilo od xxx z vydavatelství xxx”. Konec citace. Jsem jen prostý člověk a věřím, že to jen špatně chápu. Nerozumím tomu ani marketingově: Jde o propagaci zdravotnického úkonu nedůstojnou fotografií obětí neúspěšné léčby? Omlouvám se vám, zdravotníci, vážím si vás a… Číst vice »

Michaela Kudláčková (Yáma) 21.8.1968 „Lev“
Reply to  (Milá Míla) – Vodnář
3 dní před

No podle mých informací dali souhlas tomu fotografovi, který to původně nepořizoval na kampaň.
Od něho to pak koupili oni teprve. Takže je otázka, zdali je tam stále ještě ten souhlas aktuální.

jazuzinka
jazuzinka (@jazuzinka)
17 dní před

To je těžké Mílo, na krabičkách cigaret jsou také brutální fotky a nevšimla jsem si, že by to odrazovalo od nákupu. Nejdřív se daly koupit i futrály na krabičky, aby to nebylo vidět, ale teď už to nikdo nevnímá…

Michaela Kudláčková (Yáma) 21.8.1968 „Lev“
Reply to  jazuzinka
3 dní před

Pro mě je ten problém v tom, že na světě není ani jediný člověk, který by nemohl přestat kouřit. Zatímco je spousta lidí, kteří se vakcinovat nemohou, nebo,…a na tom furt trvám, nemusí. Nikdo na světě nemusí kouřit. Nekouření nemůže nikomu ublížit.

tibetusmev   protibet 1
Montero   textilsvet
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com
7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x