Společnost

ROZHOVOR: Jiří Vejdělek napravuje reputaci mužům

0 Shares

PŘÍLOHA NA VÍKEND

Jiří Vejdělek (1972, Býk) je scénáristou a režisérem nového filmu Muži v naději.  Jako první prorazil s velmi úspěšnými Účastníky zájezdu, kde bravurně převedl do filmové podoby stejnojmenný román Michala Viewegha.  Již tady se podílel spoluautorstvím na scénáři a poprvé získal cenu za nejlepší film roku. 

Další titul získal za Ženy v pokušení, které byly nejlepší loňského roku. Nevyhýbala se mu ani zahraniční ocenění, a to jak za jeho scénáristickou činnost, ale ceny sbírali i herci, kteří v jeho filmech hráli (Emilia Vašáryová a Eva Holubová).

Dokáže prý skloubit kvalitní film s potřebou, aby film byl komerčně úspěšný.

 

Tak trošku nevím, proč by se měli – v ideálním případě – tyto dvě věci vylučovat, ale… V dnešním světě, kdy kvalita a komerce není synonymum, se není čemu divit.

 

Po projekci Mužů v pokušení se mi podařilo Jiřího Vejdělka ulovit pro pár slov…

 

Výběr hlavních představitelů se dle mého názoru velmi podařil. Jiří Macháček a Bolek Polívka jsou jako na míru… geniální nápad?

Jestli vám to přišlo jako geniální nápad, já bych k tomu v podstatě nic nedodával, to nemá cenu tuhle myšlenku rozmělňovat. Ale trošku to rozvedu, chcete-li…

 

Dobrá, takže konkrétně, scénář byl na míru?

No… trošku. Většinou když píšu scénář, tak se snažím toho režiséra v sobě zbavit a zahnat ho trošku dál, aby mi do toho ještě nemluvil, když je potřeba vymyslet ještě dialogy, zápletku a postavy.  Ale tentokrát to byla výjimka, že jsem to opravdu psal s myšlenkou na Jiřího Macháčka, dokonce jsem mu to nahlásil. Což ještě neznamenalo, že jsme byli spolu domluvení, že on tu roli vezme. On tu roli poté opravdu vzal až na základě toho scénáře, který jsem mu ukázal, když jsem ho dopsal.  A já jsem rád, že to vzal. Jinak jsem samozřejmě přemýšlel, kdo s ním má vytvořit tu ústřední dvojici a tam přišel Bolek Polívka jako ten donchuán svého věku a ten Bolek se tam prostě nabízí a s Jirkou Macháčkem jsme si říkali, že to bude silná dvojka. Což se podle Vaší reakce potvrdilo.

 

976NGY.jpg

 

A Simona Stašová, ta byla ve filmu, také – jak jinak – skvělá…. A výběr dalších žen také nebyl nejhorší ;-)?

Simona Stašová…, tak té jsem volal také rovnou, jakmile jsem dopsal ten scénář tak jsem přemýšlel, kdo by to měl být a se Simonkou jsem už jednou točil školní film na FAMU. Byl jsem rád, že když si to přečetla, tak tu roli přijala.

No a pak bylo to nejdůležitější, vzhledem k tomu, aby se pánové, když přijdou do kina, taky měli na co dívat. J  Minulý rok jsem v Ženách v pokušení nechal „ popást“  divačky na těch hezkých chlapech co jsme tam měli. Takže jsem hledal dámy do role manželky a milenky a dal jsem si velmi záležet. A také jsem si dal načas… Petra Hřebíčková s Vicou Kerekeš přišly na jeden z prvních castingů a už tehdy jsem tušil, že to budou ony dvě. Ale to mě nezabránilo, abych hledal další mladé herečky, jak v Čechách, tak na Slovensku a nehrál s nimi při castingu milostné scény. Tongue out To už je holt úděl a řehole, že musíte zatnout zuby a jít do toho a obsadit roli tím, kdo je prostě nejlepší. A Petra Hřebíčková s Vicou Kerekeš prostě byly nejlepší i přes tu velkou konkurenci, která tam byla.

 

Osudové milence obou hlavních hrdinů jste vybral slovenštinu…

Upřímně řečeno, tím, že jsem obsadil Vicu, tak to tím bylo dáno. Protože ona je v podstatě tady pro nás „dovoz z Maďarska“ a slovenštinou vládne. S češtinou jsem to s ní zkoušel, ale to bylo docela krkolomné, a ona tam ve scénáři vlastně hraje tanečnici a studentku, takže může být z ciziny a rozumíme jí.

Já jsem si upravil ty dialogy, aby i diváci, kteří si už nepamatují tolik tu slovenštinu nebo jí už nevládnou tak dobře, aby jí rozuměli. Proto jsem její věty vybral tak, aby to ve slovenštině bylo co nejvíc podobné češtině. A mnohdy jí je rozumět i beze slov, o co jí jde takže tam to myslím dopadlo dobře.

Ale tam jsem si říkal, že to bude o to pikantnější, že ta svůdnice a taková ta osudová žena je odněkud odjinud, z ciziny třeba, že to tomu dává takovou tu peprnější příchuť. A k těm Slovenkám, které by při milostných hrách říkaly to své „joj“, máme vřelý vztah J tak jsem toho využil.

 

Vznikaly nějaké spontánní změny na place?

Tak občas ano, ale jsou to spíš drobnosti. Jinak, jak Ženy v pokušení, tak Muži v naději byly opravdu předvedeny divákům tak, jak jsem je já napsal, a jak to bylo ve scénáři. Těch změn tam bylo velmi málo a jen drobnosti. Občas s herci upravíme dialog, aby se jim lépe říkal. Ale občas přijde nějaký nápad na aranžmá nebo někdo vyvede nějaký nesmysl s rekvizitou, ale většinou….protože já už přece jenom když píšu, tak u toho myslím na tu režii, takže tu tuším ty rekvizity a tady zas ty vtípky, tyhle drobnosti , takže už to v tu chvíli přihrávám do toho scénáře. Ne že by nic nevzniklo, ale ten scénář je opravdu základ tohoto filmu.

 

977ODM.jpg

Spletení příběhu mi přišlo velmi zvláštní, jak se po těch nápaditých bouřích vše zase vrátilo do poklidných kolejí, je tam znát, že těch nápadů tam bylo velmi mnoho. Jak dlouho vznikal scénář?

Já mám rád hodně zvratů v ději, ale musím přiznat, že ty scénáře píšu většinou velice rychle. Většinou tak rychle, jak rychle je dokážu zapisovat. Musím se přiznat, že mám takový zvláštní styl práce na scénáři, že tak jako polehávám nebo pochoduju a v podstatě jenom sním.

A v jeden moment přijde takový nápad, který to rozjede, a pak už mi to podle mě diktují ty postavy samy, co by měly dělat. Za 14 jsem ten scénář napsal, já vždycky říkám, že ho doslova zvracím, protože to je v podstatě jen rychlost zapisování. Dokonce to i píšu v ruce, protože počítač by mě rušil v té rychlosti a až potom to nechám přepisovat. Takže 14 dní.

 

Ten prvotní nápad Vás napadl kde, kdy?

Oni to vlastně rozjely tentokrát divačky po Ženách v pokušení, protože si mě po projekcích ptaly, (protože si možná myslely, že jsem nějaký odborník na milostné vztahy), jak to máme s milostnými vztahy my chlapy a taky dodávaly, že by rády věděly, proč se k nim chováme jako úplní pitomci. Já jsem nás prostě chtěl bránit a trošku jim to vysvětlit, takže divačky si můžou přijít pro své odpovědi a chlapi se mohou přijít do kina náležitě nasmát.

 

978ZTV.jpg

 

To se myslím povedlo ;-), děkuji za rozhovor a přeji mnoho dalších úspěšných filmů roku…

 

Zdroj základních info: www.csfd.cz

Foto: www.falcon.cz, Renata Petříčková

 

Renata


Renata Petříčková (Venclovský) 31.5.1978 „Blíženec“ on Facebook
Renata Petříčková (Venclovský) 31.5.1978 „Blíženec“
Rozdvojený člověk s hlavou v oblacích a nohama kdovíkde. Má slabost pro knihy ze všech úhlů pohledu, možných i nemožných. Má zvláštní schopnost vidět svět černobíle. Neumí plavat a neumí kynuté těsto. Miluje kočky, koně, lečo a postel. Ráda by si dala s Hawkeye Piercem suchý Martini. Nejlíp v bažině.

Hodnocení k článku

Komentáře -Napsat soukromou zprávu můžete jako přihlášení vpravo v části: Soukromé zprávy.

  Zaregistrovat si reakce na váš komentář  
Upozornit na
tibetusmev   protibet 1
Montero   textilsvet
PHP Code Snippets Powered By : XYZScripts.com