Při sledování filmu v televizi dokáže asi nejvíc naštvat reklama v tu nejnapínavější chvíli. No, už jsme si zvykli a mnozí z nás využívají nucenou pauzu jako vhodný okamžik pro vyprázdnění močového měchýře nebo přípravu šálku kávy. Co ale dokáže naštvat ještě víc, je reklama bez čurací pauzy.
Reklama jako součást filmu: product placement. Tedy abych byla konkrétní: humpolácky a bezmozkově umístěný product placement.
Tento typ reklamy je tak účinný, že byl dokonce ještě nedávno zákonem zakázaný.
I evropský parlament mu věnoval mnoho pozornosti a celou jednu směrnici, která ho odlišuje od televizní reklamy, sponzoringu nebo třeba teleshoppingu.
V reálu jde o cílenou propagaci, kdy majitel daného výrobku či značky zaplatí tvůrcům filmu, písně, videohry nebo seriálu za to, že se v jeho díle objeví právě ten či onen výrobek. V podstatě to dává odpověď, proč hrdinové našeho oblíbeného bijáku pijí právě to či ono, používají Nokii ne Siemens a drží flašku piva jak prase kost, hlavně, že je vidět celá etiketa.
Právě ona evropská směrnice říká, že by výrobek neměl být propagován nepatřičně a rozhodně by se produkt placement neměl vyskytovat v dětských pořadech. Jo a taky říká, že každá členská země si normu může přitvrdit nebo zmírnit.
Tak mě napadá, že vlastně žádnou ani nemuseli psát, když si každý může dělat, co chce.
Asi jako bych řekla, že krádež je trestná,ale pokud chcete, může být v jednom státě trestána smrtí, v druhém tolerována a v třetím podporována ministerstvem financí.
Ó jak evropské.
Zároveň mne ale napadají dva více než hezké příklady product placementu, které vstoupily v české kinematografii do dějin a dodnes na ně rádi vzpomeneme.
I když vlastně nejde o typickou reklamu, protože tenkrát asi o kšeft nebo financování filmu zcela jistě nešlo.
Možná právě proto se povedly.
Pamatujete na Tři veterány a úplatného celníka?
No jasně, chtěl vždycky ty s velbloudem. Dneska by si asi neškrtl, protože propagace kouření v pohádce…no fuj. Ale víte, kolik znám kuřáků, kteří si neřeknou o camelky jinak než: „jedny s velbloudem.“
Jsem nekuřák, ale tohle se prostě panu Svěrákovi povedlo.
No a jasně, že nezapomenu ani na pramen zdraví z posázaví.
Film Ať žijí duchové miluji dodnes. Dneska by asi mlékárna musela vysolit pěknou sumičku za to, aby děti v hitu kinosezóny dlabaly právě ten jeden jediný pribináček. Však nám to také předvedli v Čtyřlístku. Jenže co bylo v duchařském dětském filmu milé a chytlavé, je dnes ve stínu pěkně macaté faktury za product placement jaksi vydřené až vám to rve bulvy z očních důlků.
A to je mi záhadou.
Sbíráme světová ocenění za dabing, čas od času za povedený film, herecký výkon a když máme včlenit něco tak marginálního jako je medová buchta, pivo nebo obchod s elektrem do příběhu, normálně mám chuť okusovat sedadlo v kině, abych nemusela křičet nahlas.
Fenomén tohoto typu reklamy i nadále roste.
Výrobci a prodejci jsou spokojení, diváci se, jak se zdá, rychle sžili…ono jim ani nic jiného nezbývá…..a product placement tak nakročil do svého zlatého věku.
Sakra zlatého.
Vlastně nevím o filmu či seriálu, který by se tohoto typu propagace zcela zřekl.
Na druhou stranu je to možná vítaná injekce naší skomírající kinematografii. Nebudu jmenovat, ale jsou produkty, kterým vděčíme za opravdu povedené snímky, bez kterých bych určitě nebyla v kině tak často.
Na druhou stranu si neomaleného a hrubého umísťování produktů začala všímat i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání a padly první tresty.
Přeci jen má naše estetické vnímání zastání na místech nejvyšších.
Kromě pokut padla i první ocenění. Loni byl poprvé oceněn product placement v soutěži Zlatá pecka, který se doposud věnoval jen uměleckým počinům.
Krok to byl odvážný a jistě správným směrem.
Letos 27.2 budou pecky rozdány opět. I přestože jsem chtěla několikrát překousnout kabel od televize, když hlavní hrdinka držela jakýsi produkt tak, že „bejt moje, tak ji jednu střihnu, než pocintá ubrus.“
I přestože špatné příklady převažují nad těmi kladnými.
I přestože reklama bude pořád jen reklama .
Jsem na výsledky soutěže zvědavá.
Nevím proč, ale začíná mne to bavit.
ToraToraTora
[sexy_author_bio]
Článek pro vás napsala:

-
Má ráda humor, život a kombinaci obojího. Miluje východ slunce a palačinky. Nesnáší formuláře, duševní malost a jogurt k snídani.
Ráda by se osobně setkala s Kopčemem a Veverčákem.„Neměli ponětí, jak se zeměkoule koulí, ale měli super fígly na mamuty.Jeden nikdy neví“.
Tyhle taky napsala:
Dům a Byt18.06.2019O šípkových růžích
Tělo13.06.2019Nic vás tak neochladí jako to, co vás zahřeje
Společnost08.06.2019Všechny vůně léta
Rodina a Drobotina24.05.2019Záhady kolem nás