uvod pozor na zdrave osvetleni
Dům a Byt

Pozor na zdravou míru osvětlení vašeho interiéru

0 Shares

Bez osvětlení se samozřejmě neobejdeme. Jenže věděli jste, že osvětlení v interiéru má také svá pravidla a může být špatným pánem? Na náš organismus má negativní vliv nedostatek světla, ale stejně tak jeho nadmíra – například v pozdních večerních hodinách. Jak tedy vyřešit osvětlení, aby bylo přirozené a zdravé pro náš organismus?

Odstraňte příznaky nedostatku přirozeného světla

Rozhodně byste se měli podívat, jaké používáte doma LED svítidla. Měly by totiž produkovat komplexní spektrum barev. Vyvážení spektra je možné měřit, hodnotí se indexem CRI. Za zdravé světlo se považuje index vyšší než 92, denní světlo má 100 CRI – není tak snadné takové hodnoty dosáhnout, protože dennímu světlu se jen těžko vyrovnáte. Na druhou stranu, je možné se mu velmi dobře přiblížit.

Pořiďte si takové světla a svítidla, která mají vyvážené spektrum.

Přispívají tak ke zmírnění únavy. Správně vyvážené osvětlení podporuje zrakovou ostrost, zvyšuje produktivitu a zároveň vám umožní se mnohem lépe soustředit a v neposlední řadě podporuje regeneraci.

Jakou zvolit barvu interiérového osvětlení? Správná barva světla v interiéru se liší podle toho, kde LED stropní svítidla umístíme.

Měli bychom se vždy řídit jasným pravidlem, a to, že ráno potřebujeme světlo intenzivnější, ideálně s modrým spektrem, které dá tělu signál, že je čas vstát a zastaví tvorbu melatoninu. Zároveň takové světlo nastartuje náš den a zvýší naši produktivitu hned ráno. Ideální je chromatičnost v denní bílé, tedy okolo 6 000 Kelvinů.

Naopak večer zase tak ostré světlo nepotřebujeme. Právě proto jsou řešením taková LED svítidla, díky kterým je možné měnit spektrum nebo intenzitu světla. Večer, jakmile začne přirozeně slábnout denní světlo, mělo by slábnout také naše osvětlení v domácnosti. Ideální chromatičnost například světel v ložnici je okolo 2 300 Kelvinů, klidně i méně. Vhodné je také svítit jiným osvětlením, než je centrální stropní osvětlení. Vsaďte například na různé lampičky a jiné vedlejší osvětlení.

Intenzita stropních svítidel

Doporučujeme intenzitu světla měnit podle denní doby. Takzvané stmívatelné osvětlení je přesně takovou kategorií svítidel. Umožní vám jednoduše během dne snižovat intenzitu světla, a to často automaticky bez nutnosti vašeho zásahu. Interiérové světla tak budou postupně organismus připravovat ke spánku. Právě večer by tak intenzita stropních svítidel měla být co nejnižší.

Umístění světel v domácnosti

Dbejte vždy na to, abyste doma měli dva druhy osvětlení. Centrální osvětlení, které využívejte zejména během dne a ráno. Patří sem různá stropní svítidla, lustry a jiné, například stropní panely. Centrální osvětlení umožňuje dostatečně osvětlit místnosti a potřebná místa, když chceme například pracovat. Je to osvětlení, které je poměrně ostré a udržuje naši soustředěnost a bdělost.

Odpočinek vám dopřeje právě vedlejší osvětlení. Do této kategorie patří například LED lampičky, lampičky na noční stolek, nástěnná svítidla, LED pásky a podobně. Takové osvětlení je vhodné na večer. Mělo by osvětlovat jen části místností a ideálně sloužit jako takové obrysové světlo. Pomůže vám se orientovat a pohybovat bezpečně v domě, ale nebude přímo svítit na vás.

Vedlejší osvětlení může také tvořit skvělý doplněk ve čtecím koutku.

kreslo lampa

Zde je několik tipů, na co určitě nezapomenout, pokud si tuto oázu klidu budete chtít ve svém domově zařídit.

Proč se přesto vyplatí vyjít na denní světlo?

Přestože někdy může být složité vyjít na denní světlo, například kvůli práci, neměli byste se tomu vyhýbat. Různá LED svítidla (i sebekvalitnější) bohužel nenahradí denní světlo. Každý den byste měli udělat něco pro své zdraví a spojit to s pobytem na denním světle a čerstvém vzduchu. Stále častěji se u lidí, kteří mají nedostatek světla vlivem svého zaměstnání, objevují potíže spojené s nedostatkem světla. Mezi tyto obtíže patří zejména:

● Snížená schopnost imunity bránit se nemocem

● Zvýšená hladina stresu a agresivita

● Nedostatek vitamínu A a D

● Snížená schopnost vstřebávat některé vitamíny a minerály

● Horší schopnost soustředit se

● Vyšší hladina cholesterolu (to je spojeno s nedostatkem pohybu)

Zpracoval: Michal Černý

Hodnocení k článku

Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
tibetusmev   protibet 1
0
Would love your thoughts, please comment.x