Detail příspěvku: I takové jsou “matky”…

I takové jsou “matky”…

autor: | Led 3, 2012 | Rodina a Drobotina | 0 komentářů

Návštěvy: 11

Pracovala jsem nějaký čas v sociálním ústavu s dětmi, které rodiče opustili, anebo jim děti byly odebrány z různých důvodů, kde případy týrání dětí nebyly ojedinělé. Z pohledu týraných dětí není žádný rozdíl, ať se jedná o jakoukoliv komunitu, neboť tito “rodiče” (jestli se vůbec rodiči dají nazvat) jsou ke svým dětem stejně krutí a bezcitní. 

Jedním z těchto dětí byl bezmála pětiletý chlapec, pobledlý, s hnědými vlasy, říkejme mu třeba Libor. Z důvodu krutého týrání byl matce odebrán (po těle měl již zahojené jizvy, ale viditelné), po krátkém pobytu v diagnostickém ústavu pak zařazen do ústavní péče a do malé skupiny dětí předškolního věku.

 

Mluvit neuměl, jen kousal

Liborek nemluvil, vydával jen skřeky a kousal všechno, co bylo na dosah. Hlavním objektem kousání bylo oblečení, které měl na sobě. Cestou z diagnostického ústavu měl rukávy a výstřih mikiny samý trhanec. Ráno oblékl trochu nedovedně a s pomocí tety pěknou mikinu a během dne rozkousal a potrhal oba rukávy a lem u krku, který měl oslintaný a na cáry roztrhaný.  

 

S hračkami si neuměl hrát, jen je ničil ohryzáváním. Ke všemu se stavěl negativisticky, válel se po zemi a nespolupracoval, nekomunikoval. Vlastně vůbec nemluvil, vydával jen skřeky. Neuměl jediné slovo, vyjma slovíčka “peš”, to byl pes, pejsek (mohli jsme se jen domnívat, kde a jak asi nebohé dítě žilo). Měl radost, když jej viděl na obrázku nebo na vycházce a napodoboval štěkání.

 

3304NTd.jpgMezi dětmi byl spokojený, ony však ne…

Děti měl rád jen tím způsobem, jak to dovedl. Lásku žádnou nepoznal, jen křivdu a ubližování, proto se sám ani jinak chovat nemohl. Vyhovovala mu přítomnost dětí, vše po nich napodoboval, byl mezi nimi rád, ale nedokázal s nimi bez konfliktu žít.. Bral jim hračky, svoje odhazoval, vždy chtěl to, co měli jiní. Děti se své hračky nechtěly jen tak dobrovolně vzdát a bojovaly o ně. Byl to vždy moment, než jsem stačila zasáhnout a dítě v pozici obranáře mělo okamžitě silný otisk zubů na ruce.

 

Jedl co nejvíc, bál se, že pak nic nebude

Libor neměl stravovací návyky, ale všechno, co dostal k jídlu, mu chutnalo. Jak všichni známe z rodin, tak i tady, se některé děti s jídlem nimrají, ale on jedl s velkou chutí a na talíři nic nenechal. Ovšem sám jíst neuměl. Moc se o to snažil, jídlo bylo pro něj zážitkem, ale než se strefil lžící do pusy, držel jí tak nedovedně, že veškerý obsah vyklopil zpět do talíře. A tak, co mohlo být lepšího, než se nechat krmit?

 

Sladké pohlazení

Nevydržel u žádné činnosti, při prohlížení knížky jsem si ho posadila na kolena, ale svezl se dolů a válel se po zemi. Slovo táta a máma neznal. Ukazovala jsem mu obrázky, na slova máma, táta vůbec nereagoval, místo táta říkal teta. Tomuhle  slovu rozuměl, tak nám říkaly všechny děti. Teta byla vlastně jedno z jeho prvních slov, které se u nás naučil. Tety měl rád, obzvlášť jejich pohlazení. Za pohlazení byl schopen udělat cokoliv, přestat se válet po zemi, vzdát se předmětu nebo hračky, které si i surově u dětí vynutil, za příslib pohlazení se dovedl lépe přizpůsobit a na napomenutí poslechl.

 

Měnil se rychle k lepšímu, snad všechno ho bavilo

Libor dělal viditelné pokroky, s kousáním přestal během jednoho týdne v tom smyslu, že už neničil oblečení, ale ve skupince dětí byl stále konfliktní a drobné dětské neshody kousáním řešil, ale bylo to již výjimečné. Během jednoho měsíce znal jména všech dětí a dovedl je používat. Dokázal pojmenovat některé hračky, bavily ho auta, koníčci, a samozřejmě plyšoví pejsci.

Všechny činnosti pro něj byly nové a moc ho bavily, do všech se zapojoval. Zvykl si, že se musí přizpůsobovat a pociťoval s ostatními dětmi jakousi sounáležitost. Naučil se držet tužku a zpočátku nějaký úkol, jako třeba vybarvit hrušku nebo jablíčko nebral moc vážně, jen papír počmáral. Docela brzy pochopil, že se od něj čeká víc a předkreslenou plochu dokázal vybarvit.

Postupně se uměl lépe soustředit, v klidu seděl a poslouchal vyprávěné pohádky, které měl moc rád. Rád naslouchal a učil se zpěv za doprovodu hudebního nástroje-klavíru, zpíval si písničky i během dne, aniž by ho k tomu někdo podněcoval. Texty písniček nezvládal, artikulace a zapamatování textu mu dělaly ještě potíže.

 

Na všechno zlé zapomene

Z “vlčího dítěte” se během několika měsíců stal přítulný (pohlazení se jen tak nevzdal a při každém mém denním příchodu si pro něj přiběhl) a vnímavý chlapec. Vzhledem ke svému útlému věku na mámu, která mu ubližovala, zcela určitě zapomene.

 

Až docela zapomene to všechno špatné, které prožil, je docela možné, že slovo máma a táta si zidealizuje, jako všechny tyhle malé děti, které již neví, čím dříve prošly a slovo máma nebo táta vyslovují s velkou pokorou.

 

3303NjB.jpg

 

Jiřina


[sexy_author_bio]


Článek pro vás napsala:

Redakce Popelky vznikly 14.7.2011 "Rak" tel:721 381 824
Redakce Popelky vznikly 14.7.2011 "Rak" tel:721 381 824
Milujeme všechno, co je rodu ženského a ctíme rod mužský. Klaníme se nekonečné kráse přírody a moudrosti našich předků. Víme, že hranice jsou vždy tam, kde si je postavíme. A proto je vůbec nestavíme, abychom nepřehlédly kouzlo a věřily v zázrak.
 
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments

Aktuální motto

„Naděje není to přesvědčení, že něco dobře dopadne, ale jistota, že má něco smysl - bez ohledu na to, jak to dopadne.“
Václav Havel
 

Luna

Luna přibývá Co to znamená?
a nachází se v PANNĚ. Jak to působí?

AdSense

Vaše jméno

Jméno Rostislav je původem slovanské. Máme poměrně málo slovanských jmen a většinou jsou to „slavové“ a „milové“. Rostislav vznikl od staroslova „rostit“ (rastit) = „šířit“ a „sláva“. Rostislav je tedy „ten, kdo šíří slávu“. V ČR je 791 Rostitslavů.

V celosvětovém kalendáři je dnes

Dnes není žádný mezinárodně významný den.

Nejnovější komentáře

Výklady pro Vás od Vás

Výklady Pro Vás Od Vás

Kameny pro ženy

kameny-pro-zeny

INTELIGENTNÍ SMART ZRCADLA

Škola tarotu

Škola tarotu

Runová magie – škola

runová magie

Ankety

Máte nějaký důvod pokládat pátek 13. za nešťastný? Stalo se vám tento den něco zlého?

Zobrazit výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Sešit na vaření

sešit na vaření

Příspěvky od Popelek

Vyfotili jste něco zajímavého?

Podělte se se všemi! Zašlete foto na redakce@popelky.cz

Statistiky

  • 248
  • 374
  • 23 427
  • 361 429
  • 2 418 580
  • 3 795
  • 28
  • 1 846
0 Shares
Share
Tweet